مشاوره در مورد سبک زندگی نتایج درمانی مرتبط با دیابت را بهبود می بخشد

2 اوت 2019 - محققان می گویند حداقل یک بار مشاوره ی شیوه زندگی در ماه می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا حوادث قلبی عروقی(حمله ی قلبی و سکته ی مغزی) کمتری را تجربه کنند.

تیمی از محققان بیمارستان عمومی بریگام و ماساچوست تحقیقاتی را بابررسی پرونده های پزشکی بیش از 19000 نفر انجام دادند.این تحقیقات بین سالهای 2000-2014 انجام شد. محققان با بررسی سوابق پزشکی بیماران، تعداد افراد مبتلا به دیابت را که با مراجعه به کلینیک های مراقبت های اولیه، نوعی مشاوره دریافت کرده بودند، تعیین نمودند.

آنها دریافتند که افرادی که در جلسات ماهانه ی مشاوره ی شیوه زندگی شرکت کرده بودند، سطح قند خون پایین تری را تجربه کرده و در مقایسه با افرادی که کمتر مشاوره دریافت کرده بودند، کمتر به دلیل درد قفسه سینه در بیمارستان بستری شده و حوادث قلبی عروقی کمتری را تجربه کرده اند. میزان مرگ و میر به همه ی علل نیز در میان آنها در طول دو سال کمتر بود.

دکتر الكساندر تورچین، متخصص غدد در بخش غدد درون ریز، دیابت و فشار خون بیمارستان بریگام، گفت: مطالعه ما با ارائه ی شواهدی از زندگی واقعی نشان داد که مشاوره در مورد شیوه زندگی می تواند از سكته مغزی، سكته قلبی، ناتوانی و حتی مرگ جلوگیری كند.

پیام این تحقیق برای پزشکان اینست که ادامه ی گفتگوها با بیماران در مورد تغییر شیوه زندگی مهم است و می تواند خطر حوادث قلبی-عروقی و مرگ را در آنها کاهش دهد و اینکه بیماران تا زمانی که سطح قند خون آنها تحت کنترل است، مجدداً برای ادامه ی این مکالمه مراجعه می کنند.

افرادی که به ورزش منظم می پردازند و از یک رژیم غذایی سالم تبعیت می کنند، می توانند سلامتی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند و خطر ابتلا به مشکلات قلبی را در خود کاهش دهند.

دکتر تورچین گفت: به عنوان یک پزشک ، گفتن این نکته دلگرم کننده است که این مکالمات می توانند نتایجی را که برای بیماران ما مهم است، تغییر دهند. ما فقط در مورد تغییر ارقام صحبت نمی کنیم بلکه در مورد جلوگیری از سکته مغزی، سکته قلبی ، ناتوانی و مرگ صحبت می کنیم.

این یافته ها در مجله ی Diabetes Care منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/lifestyle-counselling-improves-diabetes-related-health-outcomes-90215342.html